Tänk om alla var lika kloka som Bodil Malmsten.

 

 

 

 

Igår och idag har jag lyssnat på podversionen av vinter i P1 med Bodil Malmsten. Först lyssnade jag en gång. Sen en gång till. Och en till. Kändes som att jag var tvungen att höra det flera gånger för att få med mig varje ord. Väl hemma i köket fick google sätta ett ansikte till rösten som berört mig så. Bodil fladdrade runt mellan olika ämnen och analyser. Den ena analysen mer träffsäker än den andra.

 

En av de saker som Bodil tar upp är något jag själv funderat över många gånger. Ett fenomen nära besläktat till Jantelagen. Nämligen tänk-om-alla-gjorde-så tänket.

 

Tänk om alla människor skulle röka. Tänk om alla skulle vara så ointresserade av matlagning som jag. Tänk om alla 30 elever skulle prata så hög som du gör nu Agnes!
Ja, hur skulle det se ut?

 

Tänk om alla världens flyktingar kom till Sverige. Tänk om alla fick stanna.

Tänk om alla alltid skulle få sin vilja igenom. Tänk om alla skulle vara sjukskrivna. Samtidigt!

Men alla är inte sjukskrivna samtidigt. Det är det som får Sverige att gå runt ändå.

 

Tänk-om-alla-gjorde-så tänket är skapat i syfte att skrämma oss. Lite som när man förr berättade för barn om troll och häxor för att hålla dem borta från skogen. På samma sätt vill detta tänk ge en bild av hur illa det skulle kunna gå och vilken tur vi har att det inte är så.

 

 

 

Men tänk om vi skulle vända på det.

 

 

 

Tänk om alla skulle sopsortera. Tänk om alla skulle skänka pengar till barnen som inte har några. Tänk om alla aldrig skulle röka, stjäla, eller bruka våld. Tänk om alla de flyktingar som kom till Sverige fick stanna och alla gjorde allt för att de skulle ha det så bra som möjligt.

Istället för att skrämma kan en sådant tänk motivera oss. Gå ut i skogen så kanske du möter ett troll som bjuder dig på middag och läser sagor du aldrig kunnat drömma om!

 

Ja tänk om alla var lika kloka som Bodil.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0